بسم الله الرحمن الرحيم

أهلا ً ومرحبا بكم في مدونة فضيلة الشيخ / الداعية البورسعيدي 

محمد عبد الباقي

حفظه الله

أسباب زوال نعمة الأمان مترجمة إلى اللغة الإنجليزية والماليزية - Sebab-sebab untuk kematian rahmat keselamatan - SHEIKH / Mohamed AbdulBaqe

أسباب زوال نعمة الأمان مترجمة إلى اللغة الإنجليزية والماليزية
Sebab-sebab untuk kematian rahmat keselamatan
 
SHEIKH / Mohamed AbdulBaqe
  

 

     
 
النص
 
 


The reasons for the demise of the grace of safety
                                                     
From Friday sermons said  by Sheikh / Mohammed Abdul Baqi
4-5-2013

Sebab-sebab untuk kematian rahmat keselamatan

Dari Khutbah Jumaat berkata oleh Sheikh / Mohammed Abdul Baqi
2013/04/05
From Mosque: Reyad Al-Salheen  in Port Said - Egypt
Dari Masjid: Reyad Al-Salheen di Port Said - Mesir


_________________________________


Praise be to Allah, we praise Him and seek His help and forgiveness and seek refuge with Allah from the evils of ourselves and from our bad deeds, who Allah guides not misleading him, and who Allah leads him astray he will not find the true a way,And I bear witness that there is no god but Allah alone with no partner and I bear witness that Muhammad is His slave and Messenger,

Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan dan keampunan-Nya dan memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatan diri kita dan dari perbuatan buruk kami, yang Allah tidak mengelirukan beliau, dan yang Allah membawanya sesat dia tidak akan mencari yang benar cara, dan saya bersaksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah semata-mata tanpa rakan dan aku menyaksikan bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya,
 ( 102 )   O you who have believed, fear Allah as He should be feared and do not die except as Muslims [in submission to Him].
SURAT Aal-Imran
(102) Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah sebenar-benar takwa dan tidak mati melainkan dalam keadaan Islam [dalam penyerahan kepada-Nya].
SURAT Aal-Imran
( 1 )   O mankind, fear your Lord, who created you from one soul and created from it its mate and dispersed from both of them many men and women. And fear Allah, through whom you ask one another, and the wombs. Indeed Allah is ever, over you, an Observer.
SURAT An-Nisaa

(1) Wahai umat manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri dan daripadanya ia pasangan dan menjauhkan diri dari kedua-dua mereka lelaki dan wanita banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta satu sama lain, dan yang rahimnya. Sesungguhnya Allah adalah Maha, atas kamu, pemerhati.
SURAT An-Nisaa

 ( 70 )   O you who have believed, fear Allah and speak words of appropriate justice.
( 71 )   He will [then] amend for you your deeds and forgive you your sins. And whoever obeys Allah and His Messenger has certainly attained a great attainment.
SURAT Al-Ahzaab


(70) Wahai orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan katakanlah perkataan yang keadilan yang sewajarnya.
(71) Dia akan [kemudian] meminda untuk anda perbuatan anda dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya sememangnya telah mencapai satu pencapaian yang besar.
SURAT Al-Ahzaab


following:
The rights speak, which is always true is the Word of Allah in his book  the Quran is the truest words always and forever, And the islam  way  how  Muhammad - peace be upon him is direct us to it is the right way always and never, and Evil things is the innovator in Islam that was not in Islam, It is misguidance and every misguidance in fire, Brothers in Islam that one of the greatest blessings we have after the blessing of Islam is a blessing Security, those great blessing, Which is bestowed by Allah Almighty to whom He pleases of His servants, this grace in which they spend the money, and And for recruiting soldiers and armies simmering and The most important goal all the People , No nation but seeks to security, stability and indicating it is one of the greatest blessings that it was the first call of Abraham (PBUH),

berikut:
Hak-hak bercakap, yang sentiasa benar adalah Firman Allah di dalam bukunya al-Quran adalah kata-kata sebenarnya sentiasa dan selama-lamanya, Dan cara islam bagaimana Muhammad - saw adalah petunjuk kepada kami untuk ia adalah cara yang betul sentiasa dan tidak pernah, dan perkara-perkara Kejahatan adalah inovator dalam Islam yang tidak pada Islam, Ia adalah kesesatan dan setiap kesesatan di dalam api, Brothers dalam Islam bahawa salah satu nikmat yang paling besar kita selepas berkat Islam adalah Keselamatan rahmat, mereka rahmat yang besar, yang mana satu dikurniakan oleh Allah SWT kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya, rahmat ini di mana mereka menghabiskan wang, dan dan untuk merekrut tentera dan tentera menggelegak dan matlamat yang paling penting semua manusia, tidak ada negara tetapi bertujuan untuk keselamatan, kestabilan dan menunjukkan ia adalah salah satu daripada rahmat paling besar bahawa ia adalah panggilan pertama Abraham (SAW),


Allah said in his book ( Quran ) that :
( 126 )   And [mention] when Abraham said, "My Lord, make this a secure city and provide its people with fruits - whoever of them believes in Allah and the Last Day." [Allah] said. "And whoever disbelieves - I will grant him enjoyment for a little; then I will force him to the punishment of the Fire, and wretched is the destination."

Surat Al-Baqarah
                             
Allah berkata di dalam bukunya (Al-Quran) bahawa:
(126) Dan [sebutan] ketika Nabi Ibrahim berkata, "Tuhanku, menjadikannya sebuah bandar yang selamat dan berikanlah rezeki dari buah-buahan -. Sesiapa di antara mereka yang beriman kepada Allah dan hari kemudian" [Allah] berkata. "Dan sesiapa yang kufur ingkar - Saya akan memberinya kesenangan sedikit, kemudian saya akan memaksa dia kepada azab neraka, dan celaka adalah destinasi."

Surah Al-Baqarah



He began by livelihood security because it does not taste the sweetness of food or drink if there is panic and fear, and blessed Allah Almighty to the people of Mecca this
Allah said in Quraan

                                                  
Beliau memulakan dengan keselamatan mata pencarian kerana ia tidak merasa kemanisan makanan atau minuman jika ada panik dan ketakutan, dan diberkati Allah SWT kepada penduduk Mekah ini
Allah berkata dalam Quran



( 67 )   Have they not seen that We made [Makkah] a safe sanctuary, while people are being taken away all around them? Then in falsehood do they believe, and in the favor of Allah they disbelieve?
SURAT Al-Ankaboot
                           
(67) Tidakkah mereka melihat bahawa Kami jadikan [Makkah] tempat perlindungan yang selamat, manakala orang sedang diambil di sekeliling mereka? Kemudian pada perkara yang salah yang mereka percaya, dan dalam nikmat Allah mereka kafir?
SURAT Al-Ankaboot



It was not safe in the Arab town Except Mecca, but Allah  saved the bones while people are being taken away all around them,
Allah said:


Ia tidak selamat di bandar Arab Kecuali Mekah, tetapi Allah telah menyelamatkan tulang manakala orang sedang diambil di sekeliling mereka,
Allah berkata:


( 57 )   And they say, "If we were to follow the guidance with you, we would be swept from our land." Have we not established for them a safe sanctuary to which are brought the fruits of all things as provision from Us? But most of them do not know.
SURAT Al-Qasas

                           
(57) Dan mereka berkata, "Jika kami menyertaimu menurut petunjuk yang engkau, kami akan disapu dari negeri kami." Bukankah kami telah ditubuhkan untuk mereka tempat perlindungan yang selamat untuk yang membawa buah-buahan segala sesuatu sebagai peruntukan dari sisi Kami? Tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.
SURAT Al-Qasas



The Prophet, may Allah bless him and his family if he saw Crescent he was said :

Rasulullah, semoga Allah memberkati beliau dan keluarganya jika dia melihat Crescent beliau berkata:


at the sight of the new moon ( of the lunar month ), the
prophet (PBUH) used to supplicate: " Allahumma Ahillahu 'alaina bil-amin, was-salamati Wal-islam, Rabbi
Wa Rabbuk-Allah , Hilalu rushdin Wa Khairin ( O Allah, let  this moon appear on us with security and Iman; with
safety and Islam. ( O Moon!) Your Rubb And Mine Is Allah.
May this moon be bringing quidance and good )."


di sisi bulan baru (bulan lunar), yang
Nabi (SAW) sering berdoa: "
(Ya Allah, biarkan bulan ini muncul di kami dengan keselamatan dan Iman; dengan
keselamatan dan Islam. (Wahai Bulan!) Rubb Anda Dan Mine Adakah Allah.
Semoga bulan ini akan membawa quidance dan baik). "



and This is Yusuf peace be upon him what felt security in Egypt, called his parents, and his brothers called peace be upon him, said:


dan ini adalah Yusuf as kepada apa yang merasakan keselamatan di Mesir, yang dipanggil ibu bapa, dan adik-beradik beliau dipanggil saw, berkata:

                                                                              
( 99 )   And when they entered upon Joseph, he took his parents to himself and said, "Enter Egypt, Allah willing, safe [and secure]."
from Quraan Surat Yusuf


(99) Dan ketika mereka masuk kepada Yusuf, dia mengambil ibu bapanya, sambil berkata, "Masukkan Mesir, Allah bersedia, selamat [dan selamat]."
dari Quraan Surah Yusuf


Not dispense with the slave never grace this grace Security indispensable servant for this blessing  in this world or in the Hereafter therefore said Allah Almighty to the people of Paradise:
( 46 )   [Having been told], "Enter it in peace, safe [and secure]."

SURAT Al-Hijr


Tidak mengetepikan hamba tidak pernah tangguh ini rahmat Keselamatan hamba amat diperlukan untuk rahmat ini di dunia ini atau di akhirat itu berkata Allah SWT kepada rakyat Syurga:
(46) [Setelah diberitahu], "Masukkan ia dalam keadaan aman, selamat [dan selamat]."

SURAT Al-Hijr


                   
( 37 )   And it is not your wealth or your children that bring you nearer to Us in position, but it is [by being] one who has believed and done righteousness. For them there will be the double reward for what they did, and they will be in the upper chambers [of Paradise], safe [and secure].
                                               SURAT Saba


(37) Dan bukanlah harta benda kamu dan anak-yang membawa anda lebih dekat kepada Kami dalam kedudukan, tetapi ia adalah [dengan menjadi] seseorang yang telah beriman dan soleh. Bagi mereka akan ada ganjaran yang berlipat ganda disebabkan apa yang mereka lakukan, dan mereka akan berada di dalam dewan atas [Syurga], selamat [dan selamat].
SURAT Saba



Security is a great blessing and a solemn blessing, given by Allah Almighty who works obey Almighty, If this grace grace Security if all goes peoples ended in chaos chaos and pandemonium and many many accidents, crimes and feared the people themselves and their money and their women, If this grace venerable man lost in this life is not never feel comfortable, Can not be known Allah if a person has  lost this grace, The main reason that prevented many people from entering Islam with Muhammad - peace be upon him in Mecca is the fear, Fear of Quraish that the Quraish tortured them or kill them, as they did with  those who believe  the Prophet peace be upon him, did not believe in Mecca with the Prophet, peace be upon him and his family  only a few of his friends because they were lacking to this grace, The Prophet peace be upon him when he emigrated to the city ( Al-Madyna Al-Monauarah )and settled security where many people was believed  him, But with so many Arabs were afraid to follow the Prophet because of their fear of treachery Quraish, When   the Prophet peace be upon him  entered Mecca on Hudaybiyah , Were he  prevented from entering to it and he  wrote the Treaty was held reconcile with the people safe and secure people to each other, He had gone peace be upon him, and with him to Hudaybiyah thousand and five hundred of his companions, After two years and a few months came the Prophet - may Allah bless him and his family - and the opening of Mecca with ten thousand fighters from those Who is leaving may Allah bless him and his family from those who believe the city ( Al-Madenah Al-Monawarah ) is on the edge of the island Ashrholav fighters, most of them believe in a time when security safe people to each other while people safe each other Because of security people felt they entered into the religion of Allah in crowds  with security felt the slave can be worshiped his Lord, If he wants to sleep he sleeps quiet, If he eat food or drink, it is convenient to eat food, and drinks something comfortable, The slave does not dispense with a sense of security in this life, This is also Moses was afraid a lot of people to believe in him because they were afraid of the Pharaoh , and Moses did not believe him  only a few people,


Keselamatan adalah satu rahmat yang besar dan rahmat sesungguhnya , yang diberikan oleh Allah SWT yang bekerja taat Maha Kuasa, Jika ini rahmat rahmat Keselamatan jika semua berjalan orang berakhir pada huru-hara huru-hara dan huru-hara dan banyak banyak kemalangan , jenayah dan ditakuti rakyat sendiri dan wang mereka dan mereka wanita, jika rahmat ini lelaki dihormati hilang dalam hidup ini tidak pernah berasa selesa, tidak boleh diketahui Allah jika seseorang telah kehilangan rahmat ini , sebab utama yang menghalang ramai orang dari memasuki Islam dengan Muhammad - saw di Mekah adalah ketakutan, takut Quraisy seperti kaum Quraisy diseksa mereka atau membunuh mereka, seperti yang mereka lakukan dengan orang-orang yang percaya keamanan Nabi saw , tidak percaya di Mekah dengan Nabi , saw dan keluarganya hanya segelintir daripada beliau rakan-rakan kerana mereka kurang kepada rahmat ini, Nabi saw apabila dia berhijrah ke bandar (Al- Madyna Al- Monauarah ) dan dijelaskan keselamatan di mana ramai orang telah percaya kepadanya , Tetapi dengan begitu banyak orang-orang Arab takut untuk mengikuti Nabi kerana takut mereka pengkhianatan Quraisy , Apabila keamanan Nabi saw memasuki Mekah di Hudaibiyah, Adakah dia dihalang daripada memasuki kepadanya dan dia menulis Perjanjian telah diadakan berdamai dengan orang-orang yang selamat dan mereka selamat antara satu sama lain , Dia telah pergi keamanan saw , dan dengan dia Hudaibiyah ribu lima ratus para sahabat, Selepas dua tahun dan beberapa bulan datang Nabi - semoga Allah memberkati beliau dan keluarganya - dan pembukaan Mekah dengan sepuluh ribu pejuang dari orang-orang yang meninggalkan semoga Allah memberkati beliau dan keluarganya dari orang-orang yang beriman bandar ( Al- Madenah Al- Monawarah ) adalah di pinggir pejuang pulau Ashrholav , kebanyakan mereka percaya dalam masa yang apabila keselamatan rakyat selamat antara satu sama lain manakala rakyat selamat antara satu sama lain kerana keselamatan yang terasa mereka masuk ke dalam agama Allah beramai-ramai dengan keselamatan merasakan hamba yang harus disembah Tuhannya Jika dia mahu tidur dia tidur tenang, Jika dia makan makanan atau minum, ia adalah mudah untuk makan makanan , dan minuman sesuatu yang selesa , hamba ini tidak mengetepikan rasa selamat dalam kehidupan ini, ini juga Musa menjadi takut ramai orang percaya kepada beliau kerana mereka takut Firaun , dan Musa tidak percaya hanya beberapa orang ,



( 83 )   But no one believed Moses, except [some] youths among his people, for fear of Pharaoh and his establishment that they would persecute them. And indeed, Pharaoh was haughty within the land, and indeed, he was of the transgressors

SURAT Yunus


(83) Tetapi tidak ada orang percaya kepada Musa, kecuali [beberapa] belia kaumnya, untuk takut kepada Firaun dan kaumnya bahawa mereka akan menganiaya mereka. Dan sesungguhnya Firaun berlaku sombong angkuh dalam tanah, dan sesungguhnya adalah dia dari orang yang fasik

SURAT Yunus


      
When Allah killed  Almighty Pharaoh increased people believing,Here  many people believes Moses  even the Prophet - may Allah bless him and his family and him - says: Says if the Day of Resurrection and see a great number of people saying my nation my nation (I mean: I hope that this will be a great number of my nation) said to him, but this Moses and his nation....This is evidence that the Slaves if they feel safe for themselves and they felt safe in their home countries they will worshiped Allah the right to worship, this grace is a great blessing that we should  work to make it not to go away from us.,


Apabila Allah SWT dibunuh Firaun meningkat orang yang beriman, Di sini ramai orang percaya Musa juga Nabi - semoga Allah memberkati beliau dan keluarganya dan dia - kata: Kata jika hari kiamat dan melihat sejumlah besar orang berkata negara saya negara saya (saya bermakna: Saya berharap bahawa ini akan menjadi sejumlah besar bangsa saya) berkata kepadanya, tetapi ini Musa dan kaumnya .... Ini adalah bukti bahawa hamba jika mereka berasa selamat untuk diri mereka sendiri dan mereka berasa selamat di negara mereka, mereka akan menyembah Allah yang betul untuk menyembah, rahmat ini adalah rahmat yang besar yang kita harus bekerja untuk menjadikannya tidak pergi dari kami.,


How do we maintain this grace??!

Bagaimana kita mengekalkan nikmat ini??!

Maintain this grace through faith in Islam and worship Allah  alone and do not worship with him any  partner Allah Almighty said:


Mengekalkan rahmat ini melalui iman dalam Islam dan menyembah Allah semata-mata dan tidak menyembah bersamanya mana-mana rakan kongsi Allah SWT berkata:

                                                                      
( 82 )   They who believe and do not mix their belief with injustice - those will have security, and they are [rightly] guided.
Surat Al-An'aam

(82) Mereka yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman - mereka akan mempunyai keselamatan, dan mereka [betul] petunjuk.
Surah Al-An'aam



The Messenger of Allah - peace be upon him, said:
  That the meaning of injustice here: that he is anything worship  with Allah as a partner.


Rasulullah - saw, berkata:
   Bahawa makna ketidakadilan di sini: bahawa dia adalah apa-apa dengan menyembah Allah sebagai rakan kongsi.


Companions, Allah bless them, when they heard this verse said: O Messenger of Allah , any of us do not do injustice to himself .. It said .. This is not .. Any injustice here is not intended injustice yourself, said : listened to the words of good servant, who said: The great injustice that  is anything worship  with Allah as a partner,


Sahabat, Allah memberkati mereka, apabila mereka mendengar ayat ini berkata: Wahai Rasulullah, mana-mana kita tidak melakukan ketidakadilan kepada dirinya sendiri .. Katanya .. Ini bukan .. Apa-apa ketidakadilan di sini tidak bertujuan ketidakadilan diri, berkata: mendengar kata-kata hamba yang baik, yang berkata: Ketidakadilan besar yang menyembah apa-apa dengan Allah sebagai rakan kongsi,


( 82 )   They who believe and do not mix their belief with injustice - those will have security, and they are [rightly] guided.

Surat Al-An'aam


(82) Mereka yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman - mereka akan mempunyai keselamatan, dan mereka [betul] petunjuk.

Surah Al-An'aam


- As well as leaving sin and guilt and sins, that it solves this blessing on the people and country, Allah Almighty when he said:


- Selain meninggalkan dosa dan rasa bersalah dan dosa, yang ia menyelesaikan rahmat ini kepada rakyat dan negara, Allah SWT apabila beliau berkata:

                                              
( 82 )   They who believe and do not mix their belief with injustice - those will have security, and they are [rightly] guided.

Surat Al-An'aam



(82) Mereka yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman - mereka akan mempunyai keselamatan, dan mereka [betul] petunjuk.

Surah Al-An'aam



Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah said :
That sin, although this does not benefit these grace of perfection and completeness, but reduce the security and guided the people of sin, because of security and sin do not mix never, If people are believe Allah  and have worked to obey Allah Almighty, if believed and did obey Allah Almighty, that was proof that Allah  gives them the grace of this great blessing Security,As well as increasing the efficiency of grace on the people the security agencies that do business in the country to maintain security, If the existing security (taking a bribe) and Scams his people


Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkata:
Dosa itu, walaupun ini tidak memberi faedah kepada rahmat ini kesempurnaan dan kesempurnaan, tetapi mengurangkan keselamatan dan membimbing orang dosa, kerana keselamatan dan dosa tidak bercampur tidak pernah, Jika orang percaya Allah dan telah bekerja untuk taat kepada Allah SWT, jika beriman, tetapi taat kepada Allah SWT, itu adalah bukti bahawa Allah memberikan mereka nikmat ini rahmat Keselamatan besar, selain meningkatkan kecekapan rahmat kepada rakyat agensi-agensi keselamatan yang melakukan perniagaan di negara ini untuk mengekalkan keselamatan, Jika keselamatan yang sedia ada (mengambil rasuah) dan Penipuan kaumnya



  How do people enjoy the security??  if the existing security is  unjust, how people enjoy the security??  if he is  working  thief , how people enjoy the security, Abdullah bin Omar, a walk in the way he saw a shepherd Abdullah said : O shepherd  sell us one a sheep from these sheep, the shepherd said: I am not the owner , that owner is my master ,, Ibn Umar said: Say to your master the  wolf  ate it , Shepherd said: What I will say to Allah? ...


Bagaimana orang menikmati keselamatan? jika keselamatan yang sedia ada adalah tidak adil, bagaimana orang menikmati keselamatan? jika dia seorang pencuri bekerja, bagaimana orang menikmati keselamatan itu, Abdullah bin Omar, berjalan dengan cara itu dia melihat seorang gembala Abdullah berkata: Wahai gembala menjual kami salah kambing dari kambing ini, gembala itu berkata: saya tidak pemunya, pemilik adalah tuan saya,, Ibn Umar berkata: Katakanlah kepada tuanmu serigala memakannya, Shepherd berkata: Apa yang saya akan berkata kepada Allah? ...



If one was able to cheat people
   Can one be deceiving Allah?
  The answer:no , never , no one can deceive Allah Almighty
If a man police is An honest , people will feel safe.


Jika seseorang mampu untuk menipu rakyat
    Bolehkah seseorang menipu Allah?
   Jawapannya: tidak, tidak, tidak ada yang boleh menipu Allah SWT
Jika polis lelaki adalah Seorang yang jujur​​, orang ramai akan merasa selamat.



- As well as the causes of this increase on the people of grace (grace science) ..science about Allah, science about Quran , and the science about Sunnah of the Messenger of Allah may Allah bless him and his family, Who turned out to learn the book of Allah , and to learn the Sunnah of the Prophet - peace be upon him - who sit in the mosques of Allah Almighty listen to the lessons from Sheikh in the  mosque, and learn islamic guidance and faith.

- Selain punca-punca peningkatan ini kepada rakyat rahmat (sains rahmat) .. sains mengenai Allah, sains mengenai al-Quran, dan sains tentang sunnah Rasulullah semoga Allah memberkati beliau dan keluarganya, yang ternyata mempelajari kitab Allah, dan mempelajari Sunnah Nabi - saw - yang duduk di masjid-masjid Allah SWT mendengar pengajaran daripada Sheikh di masjid, dan belajar bimbingan islam dan iman.


I ask how will their behavior? How is the behavior of who always sitting with scholars who are sitting with the scientists, and sitting with preachers, and listen to the Quran, and listen to the Sunnah of the Prophet How is their situation?, And the Prophet (PBUH) say about the scientists and they are heirs of the prophets, if these scholars are the heirs of the Prophets


Saya bertanya bagaimana akan tingkah laku mereka? Bagaimana tingkah laku yang sentiasa duduk dengan ulama yang sedang duduk dengan ahli-ahli sains, dan duduk dengan pendakwah, dan mendengar al-Quran, dan mendengar kepada Sunnah Nabi Bagaimana keadaan mereka?, Dan Rasulullah (SAW) berkata kira-kira ahli-ahli sains dan mereka adalah pewaris para Nabi, jika ulama ini adalah pewaris para Nabi



  What is the scientists will teach to people? ! ..

Apakah ahli-ahli sains akan mengajar kepada orang-orang? ! ..



the scientists Will direct  people to obedience to Allah  and obedience to the Messenger of Allah - peace be upon him - Ibn al-Qayyim may Allah have mercy on him, said: ( if science is in place the percentage of corruption was decrease in the people of this place, and if Ignorance is in place the percentage of the Evil and corruption will increase in the people of this place ,)... Hold tightly to learn Islamic Sciences , And sit down with Muslim scholars and learned Islamic science from them, Because the first reason for the deviation is ignorance,

ahli-ahli sains akan mengarahkan orang untuk ketaatan kepada Allah dan taat kepada Rasul Allah - saw - Ibn al-Qayyim semoga Allah memberi rahmat kepadanya, berkata: (jika sains adalah di tempat yang peratusan rasuah ialah penurunan pada rakyat tempat ini, dan jika Kejahilan adalah di tempat yang peratusan Evil dan rasuah akan meningkat pada rakyat tempat ini,) ... Pegang ketat untuk belajar Sains Islam, Dan duduk dengan ulama Islam dan sains Islam belajar daripada mereka, kerana sebab pertama untuk sisihan adalah kejahilan,


                               Ignorance is not knowing of ِAllah       
Ignorance and not knowing what is islam,


Kejahilan tidak mengetahui Allah
Kejahilan dan tidak mengetahui apa yang islam,


And also from the demise of the reasons for non-safety grace to say thank you to Allah, Allah said :

Dan juga dari kematian daripada sebab-sebab rahmat bukan keselamatan untuk mengucapkan terima kasih kepada Allah, Allah berfirman:



( 7 )   And [remember] when your Lord proclaimed, 'If you are grateful, I will surely increase you [in favor]; but if you deny, indeed, My punishment is severe.' "

Surat Ibrahim


(7) Dan [ingatlah] ketika Tuhan kamu memberitahu, "Jika kamu bersyukur, saya pasti akan meningkatkan anda [memihak];. Tetapi jika kamu nafikan, sesungguhnya, azabKu teruk '"

Surah Ibrahim





all the grace  We thank them of Allah , Allah will give us more and more of this grace, Thanked Allah for his  grace of the reasons why the grace persist

semua tangguh Kami berterima kasih kepada mereka Allah, Allah akan memberikan kita lebih dan lebih rahmat ini, Thanked Allah untuk tangguh satu sebab mengapa tangguh berterusan


as to deny the blessings of the reasons for its demise, We thanks our Almighty Allah for the blessing, Thanksgiving is not only the word but


sebagai untuk menafikan berkat sebab-sebab kematian yang, Kami terima kasih Allah SWT kami untuk berkat, Kesyukuran bukan sahaja perkataan tetapi


thanks must be by tongue, and heart, and the members of the body, Thanksgiving by the tongue to eat food and then thank Allah for it, and


terima kasih hendaklah dengan lidah, dan jantung, dan ahli-ahli badan, Kesyukuran oleh lidah untuk makan makanan dan kemudian mengucapkan terima kasih Allah untuk itu, dan

                                                                                       
thank Allah it and when we drink any beverage thank Allah for it, and thank Allah we do this and it always ,  And also be thanked by heart and thanked by the heart is the love of Allah Almighty who blessed us with these


bersyukur kepada Allah dan apabila kita minum apa-apa minuman bersyukur kepada Allah untuk itu, dan bersyukur kepada Allah kita melakukan ini dan ia sentiasa, Dan juga mengucapkan terima kasih kepada dengan hati dan mengucapkan terima kasih kepada oleh jantung adalah cinta kepada Allah SWT yang memberkati kita dengan ini


blessings, and maximizing the Lord Almighty who blessed us these blessings, the blessings of Allah will descend upon mankind at night and in the daytime does not stop, even when you are asleep blessings of Allah

                                            
rahmat, dan memaksimumkan Tuhan SWT yang diberkati kita berkat, rahmat Allah akan turun kepada manusia pada waktu malam dan pada waktu siang tidak berhenti, walaupun anda adalah rahmat tidur Allah


descend upon you, and you're awake blessings of Almighty Allah descend upon you, This is something the whole yield is the love of Allah Almighty,


turun kepada anda, dan anda rahmat terjaga daripada Allah SWT turun kepada anda, Ini adalah sesuatu keseluruhan hasil adalah cinta kepada Allah SWT,



, And also thanked the members of the body by to thank Allah Almighty that the worship of Allah and pray to Allah Almighty, and learn from the Quran and the Sunnah of His Messenger, peace be upon him and his family -


, Dan juga mengucapkan terima kasih kepada ahli-ahli badan dengan mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT yang menyembah Allah dan berdoa kepada Allah SWT, dan belajar daripada al-Quran dan Sunnah Rasul-Nya, saw dan keluarganya –



Prays to Allah Almighty to ask Allah to give you what you need,  by not paying attention to anyone Except to Allah, but ask only one Allah Almighty, this is Thanksgiving - Thanksgiving fact be by your tongue, and by your heart, and by the members of the body.


Berdoa kepada Allah yang Maha Agung untuk memohon kepada Allah untuk memberikan anda apa yang anda perlukan, dengan tidak memberi perhatian kepada sesiapa Kecuali kepada Allah, tetapi meminta hanya satu Allah SWT, ini adalah Kesyukuran - fakta Kesyukuran menjadi oleh lidah, dan dengan hati, dan dengan anggota badan.



Also maintains a continuing boon Security: the arbitration law of Almighty Allah , the Quran and the Sunnah Arbitration of the Prophet and Allah Almighty says:



Juga mengekalkan rahmat Keselamatan berterusan: undang-undang timbang tara daripada Allah SWT, al-Quran dan Sunnah Timbangtara Nabi dan Allah SWT berfirman:



( 1 )   O you who have believed, do not put [yourselves] before Allah and His Messenger but fear Allah. Indeed, Allah is Hearing and Knowing.

Surat Al-Hujuraat


(1)    Wahai orang yang beriman, tidak meletakkan [diri] kepada Allah dan Rasul-Nya dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Mengetahui.

Surah Al-Hujuraat


Abdullah bin Abbas said: Do not tell any other than the Quran and the Sunnah of the Prophet, Do not pay attention to the words after the words of Allah, do not pay attention to the words after the words of the Messenger of Allah - may Allah bless him and his family and him - and the Prophet peace be upon him – say:

Abdullah bin Abbas berkata: Jangan beritahu yang lain dari Al-Quran dan Sunnah Nabi, Jangan memberi perhatian kepada perkataan selepas perkataan Allah, tidak memberi perhatian kepada kata-kata selepas kata-kata Rasulullah - boleh Allah memberkati beliau dan keluarganya dan dia - dan keamanan Nabi saw - berkata:



Unless their leaders rule according to the Book of Allah and seek all good from that which Allah has revealed, Allah will cause them to fight one another


Melainkan pemimpin mereka memerintah menurut kitab Allah dan mendapatkan semua yang baik dari apa yang telah diturunkan oleh Allah, Allah akan menyebabkan mereka berperang sesama sendiri

So, Non-implementation of the law of Allah in the cause of the loss of grace safety, Implementation of the law of Allah in the cause of the continued blessing safety.


Jadi, Bukan pelaksanaan undang-undang Allah di dalam punca kehilangan keselamatan rahmat, Pelaksanaan undang-undang Allah di jalan keselamatan rahmat yang berterusan.


Also making it the blessing of security continue to people and country, the fear of Allah in the story of my son Adam Habill and Qabills from these story evidenced that the Habill refused to kill his brother, and said as in Quran:


Juga menjadikannya berkat keselamatan terus kepada rakyat dan negara, takut kepada Allah dalam kisah anak saya Adam Habill dan Qabills daripada cerita ini dibuktikan bahawa Habill menolak untuk membunuh saudaranya, dan berkata seperti dalam Al-Quran:


( 28 )   If you should raise your hand against me to kill me - I shall not raise my hand against you to kill you. Indeed, I fear Allah, Lord of the worlds.

Surat Al-Maaidah

(28) Jika anda perlu meningkatkan tangan anda terhadap saya membunuh saya - Saya tidak boleh mengangkat tangan saya terhadap anda untuk membunuh anda. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan semesta alam.

Surah Al-Maaidah



Qabill  was afraid of God Almighty and this is the reason that prevented him from killing, the kill which is the reason for the spread of chaos, fear and panic among the people, bear arms, which increases people's sense of fear, The messenger of Allah (P.B.U.H.) Said," Whoever carries arms against us, is not one of us ."

Qabill takut Allah SWT dan ini adalah sebab yang menghalang daripada membunuh, membunuh yang merupakan sebab untuk penyebaran huru-hara, takut dan panik di kalangan rakyat, lengan beruang, yang meningkatkan keinginan manusia ketakutan, Utusan Allah (SAW) Said, "Sesiapa yang membawa pedang kepada kami, bukan salah satu dari kami."



Prohibition a Muslim to carry a gun, especially if not from the people of this weapon, if not a soldier in the army or police, he may not take up arms, Allah Messenger of Allah peace be upon him said:

Larangan Islam untuk membawa senjata, terutamanya jika bukan dari rakyat senjata ini, jika tidak seorang askar dalam tentera atau polis, dia tidak boleh mengangkat senjata, Allah Rasul keamanan Allah saw berkata:


The messenger of Allah (P.B.U.H.) Said," Whoever carries arms against us, is not one of us ."


Utusan Allah (SAW) Said, "Sesiapa yang membawa pedang kepada kami, bukan salah satu dari kami."


The Prophet peace be upon him - warns of an attempt to intimidate the Muslim brother the Messenger of Allah - peace be upon him said:
It is not lawful for aMuslim that he frightens aMuslim


Nabi saw - memberi amaran cubaan untuk menakut-nakutkan saudara Islam Rasulullah - saw berkata:
Tidak halal bagi aMuslim bahawa dia menakutkan aMuslim





the intimidation is prohibited,
Allah's Messenger , may peace be upon him ,said : he who pointed a weapon towards

ugutan adalah dilarang,
Rasulullah saw, boleh saw, berkata: dia yang menunjukkan senjata ke arah


his brother the angels invoke curse upon him even if he is his real brother so
long as he does not abandon it ( the pointing of weapon towards one's brother Muslim ).

saudaranya malaikat sembah sumpahan kepadanya walaupun dia adalah saudara sebenar supaya
selagi dia tidak meninggalkan ia (yang menunjuk satu senjata kepada saudaranya seseorang Muslim).



Fear of Allah Almighty prevents you from killing prevents you from taking up arms against the Muslims that this is something that makes the blessing of the Security continues among the people the blessings of security a great blessing we must cooperate to achieve the reasons for continuation of faith

Takut kepada Allah SWT menghalang anda daripada pembunuhan menghalang anda daripada mengambil senjata menentang Islam bahawa ini adalah sesuatu yang membuat berkat Keselamatan terus di kalangan rakyat berkat keselamatan rahmat yang besar kita mesti bekerjasama untuk mencapai sebab-sebab bagi kesinambungan iman
                                                  
in Allah and work to obey Allah and the fear of Allah Almighty and the demand to learn the science of Islam Muslim scholars learn from them what brings us closer to Allah , learn from them what is the benefit of the country and the people,

kepada Allah dan bekerja untuk taat kepada Allah dan takut kepada Allah SWT dan permintaan untuk belajar sains Islam Islam ulama belajar daripada mereka apa yang membawa kita lebih dekat kepada Allah, belajar daripada mereka apa yang manfaat negara dan rakyat,



Security Did not feel it importance except who lost it like all the blessings
 , And ask the people of Iraq, how they sensed what they feel the blessings of security , did not feel the loss until after it ..


Keselamatan Tidak rasa ia kepentingan kecuali yang kehilangan ia seperti segala nikmat
  , Dan meminta rakyat Iraq, bagaimana mereka merasakan apa yang mereka rasa berkat keselamatan, tidak merasa kerugian sehingga selepas ia ..


Despite what was in their country of fraud and injustice and tyranny, but this is not worth anything from where they are now, One no longer feels he is afraid for the security of himself and fears for his son and feared for his money and afraid for his women every day you hear about the bombings and the killing and robbery and rape,


Walaupun apa yang berada di negara mereka penipuan dan ketidakadilan dan kezaliman, tetapi ini tidak bernilai apa-apa dari mana mereka kini, Satu tidak lagi merasakan dia takut untuk keselamatan dirinya dan kebimbangan untuk anaknya dan ditakuti untuk wang dan takut untuk wanitanya setiap hari anda mendengar tentang pengeboman dan pembunuhan dan rompakan dan rogol,



All that was Happened because of the absence of security, We all have to cooperate to maintain this grace, We all have to do what makes this blessing in our lives continue, We ask Almighty Allah to bless us by the grace of security and safety.

Semua yang Berlaku kerana ketiadaan keselamatan, Kita semua perlu bekerjasama untuk mengekalkan nikmat ini, Kita semua perlu membuat apa yang rahmat ini dalam hidup kita terus, Kami meminta Allah SWT memberkati kita dengan rahmat keselamatan dan keselamatan.



Praise be to Allah, prayer and peace be upon the mister Messengers, O Allah , bless Muhammad and Muhammad's family as didst bless Abraham. Thu art indeed praiseworthy and glorious. O Allah grant favours of Muhammad and Muhammad's family as Thou didst grant favour to Abraham's family. Thou art indeed praiseworthy and glorious.


Segala puji tertentu bagi Allah, doa dan salam kepada Rasul-rasul mister, Wahai Allah, sejahterakan Muhammad dan keluarga Muhammad sebagai engkau telah memberkati Abraham. Thu seni memang terpuji dan mulia. Ya Allah geran antara nikmat-nikmat Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana engkau geran memihak kepada keluarga Nabi Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Amat terpuji dan mulia.



Following:
The Almighty Allah promised us that when we believe in Allah and that our good works he will changing our life from fear to secure.

berikut:
Allah SWT menjanjikan kepada kita bahawa apabila kita beriman kepada Allah dan bahawa kerja-kerja baik kita dia akan mengubah hidup kita dari rasa takut untuk mendapatkan.


 ( 55 )   Allah has promised those who have believed among you and done righteous deeds that He will surely grant them succession [to authority] upon the earth just as He granted it to those before them and that He will surely establish for them [therein] their religion which He has preferred for them and that He will surely substitute for them, after their fear, security, [for] they worship Me, not associating anything with Me. But whoever disbelieves after that - then those are the defiantly disobedient.

Surat Al-Noor


(55) Allah menjanjikan kepada orang yang beriman di antara kamu dan beramal soleh bahawa Dia pasti akan sebelum mereka: [kepada pihak berkuasa] di bumi sebagaimana Dia telah menjadikan orang yang sebelum mereka dan Dia pasti akan meneguhkan bagi mereka [di dalamnya] agama mereka yang Dia telah melebihkan kepada mereka dan Dia akan menggantikan mereka, selepas ketakutan, keselamatan mereka, [untuk] mereka menyembahKu, tidak menyekutukan Aku. Tetapi sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu - maka mereka adalah menantang dgn tdk mematuhi derhaka.

Surah Al-Noor



This condition worship to Allah and  do not involve with Allah something if believe in Allah and do good deeds and did not involve with Allah something , not something small and not many  then enable Allah to them and change their state of the state of fear to a state security therefore of the greatest and biggest reasons that are still out graces is the worship of anything with Allah as a partner with Allah,

Ini ibadah syarat untuk Allah dan tidak melibatkan dengan sesuatu yang Allah jika beriman kepada Allah dan beramal soleh dan tidak melibatkan dengan sesuatu yang Allah, bukan sesuatu yang kecil dan tidak ramai maka membolehkan Allah kepada mereka dan mengubah keadaan mereka daripada keadaan takut kepada keselamatan negara itu sebab yang paling besar dan yang paling besar yang masih keluar rahmat adalah penyembahan apa-apa dengan Allah sebagai rakan dengan Allah,



( 112 )   And Allah presents an example: a city which was safe and secure, its provision coming to it in abundance from every location, but it denied the favors of Allah. So Allah made it taste the envelopment of hunger and fear for what they had been doing.
Surat Al-Nahl


(112) Dan Allah membentangkan contoh: sebuah bandar yang selamat dan terjamin, kelengkapannya datang ke mewah dari setiap lokasi, tetapi ia menafikan nikmat-nikmat Allah. Maka Allah menjadikan ia merasai proses membungkus kelaparan dan ketakutan disebabkan apa yang mereka telah lakukan.
Surah Al-Nahl



                                                               
And Allah presents an example: a city which was safe and secure , Some Muslim scholars said that this village is the Mecca, its provision coming to it from Everywhere, even Allah said:


Dan Allah membentangkan contoh: sebuah bandar yang selamat dan terjamin, Sebahagian ulama Islam berkata bahawa kampung ini adalah Mekah, kelengkapannya datang kepadanya dari mana-mana, walaupun Allah berkata:



( 57 )   And they say, "If we were to follow the guidance with you, we would be swept from our land." Have we not established for them a safe sanctuary to which are brought the fruits of all things as provision from Us? But most of them do not know.
                                               Surat Al-Qssas

(57) Dan mereka berkata, "Jika kami menyertaimu menurut petunjuk yang engkau, kami akan disapu dari negeri kami." Bukankah kami telah ditubuhkan untuk mereka tempat perlindungan yang selamat untuk yang membawa buah-buahan segala sesuatu sebagai peruntukan dari sisi Kami? Tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.
Surah Al-Qssas


All kinds of fruits were in Mecca and were living in safety and peace, but its provision coming to it in abundance from every location, but it denied the favors of Allah. So Allah made it taste the envelopment of hunger and fear for what they had been doing.


Semua jenis buah-buahan berada di Mekah dan tinggal di keselamatan dan keamanan, tetapi peruntukan yang datang ke mewah dari setiap lokasi, tetapi ia menafikan nikmat-nikmat Allah. Maka Allah menjadikan ia merasai proses membungkus kelaparan dan ketakutan disebabkan apa yang mereka telah lakukan.


                                                                                 
it don't believe the Messenger of Allah - peace be upon him - even he  peace be upon him said:
O Allah, intensify your punishment in Mudar and give them year ( of famine ) like the years of Yusuf.


ia tidak percaya Rasulullah - saw - walaupun beliau saw berkata:
Ya Allah, mempergiatkan hukuman anda di mudar dan memberi mereka tahun (kelaparan) seperti tahun-tahun Yusuf.






                                                                            
. That is because they disbelieve the graces of Allah and did not thank Allah , and they did not believe in Allah and they did disbelieve in the Messenger of Allah - peace be upon him, Therefore, God's judgment on them hungry They were not finding what they eat, they ate ( Al-Alhaz: who is a lint kneaded with blood ) .

. Itu adalah kerana mereka kafir ihsan Allah dan tidak bersyukur kepada Allah, dan mereka tidak beriman kepada Allah dan mereka tidak percaya kepada Rasulullah - saw, Oleh itu, penghakiman Allah ke atas mereka lapar Mereka tidak mencari apa yang mereka makan, mereka makan (Al-Alhaz: yang merupakan seorang lin diuli dengan darah).



( 112 )   And Allah presents an example: a city which was safe and secure, its provision coming to it in abundance from every location, but it denied the favors of Allah. So Allah made it taste the envelopment of hunger and fear for what they had been doing.
Surat Al-Nahl


(112) Dan Allah membentangkan contoh: sebuah bandar yang selamat dan terjamin, kelengkapannya datang ke mewah dari setiap lokasi, tetapi ia menafikan nikmat-nikmat Allah. Maka Allah menjadikan ia merasai proses membungkus kelaparan dan ketakutan disebabkan apa yang mereka telah lakukan.
Surah Al-Nahl



                                                               
Look at this expression: (So Allah made it taste the envelopment of hunger and fear ) If fear came to them from everywhere they are in the country,that is the Secretary, the Almighty Allah if it is taken from the slave grace Security


Lihatlah ungkapan ini: (Maka Allah ia merasai proses membungkus kelaparan dan ketakutan) Jika ketakutan datang kepada mereka dari mana-mana mereka berada di negara ini, iaitu Setiausaha, Allah SWT jika ia diambil dari Keselamatan hamba rahmat



 Section in Allah for no one of the creatures can be bestowed security to the slaves never , just one who gives security to the slave is Allah  Almighty and more scientists commentators of the Qur'an say that this village is the Mecca.

Seksyen kepada Allah tanpa salah satu makhluk boleh dikurniakan keselamatan kepada hamba tidak pernah, hanya satu yang memberikan keselamatan kepada hamba adalah Allah Maha Kuasa ramai saintis pengulas al-Quran mengatakan bahawa kampung ini adalah Mekah.



And some say that this village is Medina, and it happened to them in Medina when they killed Uthman - may Allah be pleased with him, When they were killed Two light's owner who is the Messenger of Allah peace be upon him daughter's husband, they - Killed him Unjustly, So Allah made it taste the envelopment of hunger and fear, because they said that his blood was Kashrut, That's why Allah punished them.

Dan ada yang mengatakan bahawa kampung ini adalah Madinah, dan ia berlaku kepada mereka di Madinah apabila mereka membunuh Uthman - ra dengan dia, Apabila mereka telah dibunuh pemilik Dua cahaya itu yang Rasulullah keamanan Allah saw suami anak perempuan, mereka - membunuhnya dengan tidak adil, Maka Allah ia merasai proses membungkus kelaparan dan ketakutan, kerana mereka berkata bahawa darah beliau Kashrut, Itulah sebabnya Allah menyeksa mereka.





Some scientists say the interpretation of the Qur'an:
Village here without alif and lam Means every village does not work by obeying Allah Almighty, So Allah made it taste the envelopment of hunger and fear ,

Sesetengah saintis berkata tafsiran al-Quran:
Kampung di sini tanpa alif dan lam Bermakna setiap kampung tidak berfungsi dengan mentaati Allah SWT, Maka Allah ia merasai proses membungkus kelaparan dan ketakutan,



( 15 )   There was for [the tribe of] Saba' in their dwelling place a sign: two [fields of] gardens on the right and on the left. [They were told], "Eat from the provisions of your Lord and be grateful to Him. A good land [have you], and a forgiving Lord."
( 16 )   But they turned away [refusing], so We sent upon them the flood of the dam, and We replaced their two [fields of] gardens with gardens of bitter fruit, tamarisks and something of sparse lote trees.

Surat Saba 15:16

(15) Terdapat untuk [suku] Saba 'di tempat tinggal mereka tanda: dua [bidang] taman-taman di sebelah kanan dan di sebelah kiri. [Mereka diberitahu], "Makan daripada peruntukan Tuhan kamu dan bersyukurlah kepada-Nya. Negara yang baik [perlu anda], dan Tuhan Pengampun."
(16) Tetapi mereka berpaling [enggan], maka Kami timpakan kepada mereka banjir yang empangan, dan Kami menggantikan dua [bidang] mereka taman-taman dengan taman-taman buah pahit, tamarisks dan sesuatu pokok bidara jarang.

Surah Saba 15:16



Floods are falling from everywhere from the sea and the sky, ( 16 )   But they turned away [refusing], so We sent upon them the flood of the dam, and We replaced their two [fields of] gardens with gardens of bitter fruit, tamarisks and something of sparse lote trees.


Banjir yang jatuh dari mana-mana dari laut dan langit, (16) Maka mereka berpaling [enggan], maka Kami timpakan kepada mereka banjir yang empangan, dan Kami menggantikan dua [bidang] mereka taman-taman dengan taman-taman buah pahit, tamarisks dan sesuatu pokok bidara jarang.




After what was for them the fruits of their two committees and We replaced their two [fields of] gardens with gardens of bitter fruit, tamarisks and something of sparse lote trees.
( 17 )   [By] that We repaid them because they disbelieved. And do We [thus] repay except the ungrateful?
Surat Saba

Selepas apa yang untuk mereka buah jawatankuasa dua mereka dan Kami menggantikan dua [bidang] mereka taman-taman dengan taman-taman buah pahit, tamarisks dan sesuatu pokok bidara jarang.
(17) [Dengan] yang Kami dibayar balik mereka kerana kekafiran mereka. Dan Kami [itu​​] kecuali membayar balik tidak bersyukur?
Surah Saba



The unbelief and polytheism are the first reason for the demise of the grace of safety and livelihood

Yang kekufuran dan syirik adalah sebab pertama untuk kematian rahmat keselamatan dan mata pencarian




The messenger of Allah ( P.B.U.H ) Said: ( Nothing increase one's life span except righteousness, and nothing reples the Divine decree except supplication, and aman may be deprived of provision by asin that he commits.)




Utusan Allah (SAW) said: (Tiada apa-apa menambah umur seseorang kecuali kebenaran, dan tiada apa yang reples dekri Ilahi kecuali doa, dan aman boleh dilucutkan peruntukan oleh ASIN bahawa dia melakukan.)



Sin is a big reason in the demise of this grace, The poet said True words:
If faith is lost there is no safety |₪| No World for those who did not live using religion.

Dosa adalah satu sebab yang besar dalam kematian rahmat ini, penyair itu berkata perkataan Benar:
Jika iman hilang tidak ada keselamatan |
| No Dunia bagi mereka yang tidak hidup yang berasaskan agama.



It is pleased to live life without religion |₪| Has made the courtyard companion for those life.

Ia adalah gembira untuk menjalani kehidupan tanpa agama | | Telah membuat teman halaman untuk kehidupan mereka.


We ask Almighty Allah to bless us by the grace of security and safety.
  Oh Allah, are safe in our homelands ..

Kami meminta Allah SWT memberkati kita dengan rahmat keselamatan dan keselamatan.
   Oh Allah, adalah selamat di negara asal kita ..


Oh Allah, gave us the security and faith ..
Oh Allah,Dedicate  Muslim youth and the elders of Muslims and Muslim women ..

Ya  Allah, memberikan kita keselamatan dan iman ..
Ya Allah, Mendedikasikan belia Islam dan tua-tua umat Islam dan wanita Islam ..


  Oh Allah Save our youth and young Muslims ..
Oh Allah Save our country and the countries of the Muslims ..
  Oh Allah, make our country's safety and security arena,O Lord of the Worlds ..

Ya Allah Jimat belia kita dan muda umat Islam ..
Ya Allah Jimat negara kita dan negara-negara umat Islam ..
   Ya Allah, menjadikan keselamatan dan keselamatan arena negara kita, Wahai Tuhan sekalian alam



O Allah, peace and blessings and peace be upon the Prophet Muhammad and his family and companions all.

Ya Allah, selawat dan salam dan salam kepada Nabi Muhammad dan keluarganya dan sahabatnya semua.


تعليقات

نحاول في هذه المدونة نشر ما لدينا من دروس وخطب وحالات الواتساب كصور أو فيديوهات أو تسجيلات صوتية لفضيلة الشيخ الداعية البورسعيدي / محمد عبد الباقي / حفظه الله